Digitalt seminarium den 6 mars: Skolledares autonomi – resultat och reflektioner från pågående forskning
Seminariet riktar fokus mot svenska rektorers och skolchefers upplevda autonomi. En avgränsning görs till två specifika områden som har haft och fortfarande har en central plats i den nationella och internationella skoldebatten de senaste decennierna: skolförbättring och inkludering.
Seminariet bygger på resultat från två komparativa forskningsprojekt: ”Comparing Leadership Autonomy in Swedish, Finnish and Icelandic Municipalities and Schools”, finansierat av Vetenskapsrådet och projektet “Comparisons of Leadership Autonomy in School Districts and Schools (CLASS)”, finansierat av Norges forskningsråd.
De resultat som presenteras på seminariet bygger på olika delstudier från projekten:
- En systematisk (internationell) kunskapsöversikt.
- En nationell enkät i de tre länderna.
- Fallstudier i de tre länderna.
Forskare är Daniel Nordholm, docent i pedagogik, Uppsala universitet, och Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap, Göteborgs universitet.
Zoom-länk till seminariet:
https://uu-se.zoom.us/j/61277169976
Programpunkter:
15.15—15.50: Presentation av erhållna resultat.
15.50—15.55: Paus.
15.55—16.20: Diskussion och reflektion i mindre grupper.
16.20—16.30: Återsamling och gemensamt avslut.
Publikationer kopplat till projekten (ett urval):
Wermke, W., Jarl, M. & Nordholm, D. (2024). Inside de- and re-centralisation: the formation of governance in Swedish local education authorities during education reform. Journal of Educational Administration & History, pre-published online. 19 Oct.
https://doi.org/10.1080/00220620.2024.2417303
Nordholm, D. & Adolfsson, C-H. (2024). Big ideas, soft governance? Managing large scale school improvement at national agency level in Sweden. International Journal of Educational Management, 38(1), 302-316.
https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2023-0219
Nordholm, D., Wermke, W. & Jarl, M. (2023). In the eye of the storm? Mapping out a story of principals’ decision-making in an era of decentralisation and re-centralisation. Journal of Educational Administration & History, 55(4), 420-440.
https://doi.org/10.1080/00220620.2022.2104823
Nordholm, D., Arnqvist, A. & Nihlfors, E. (2022). Sense-making of autonomy and control – comparing school leaders in public and independent schools in a Swedish case. Journal of Educational Change, 23, 497-519.
https://doi.org/10.1007/s10833-021-09429-z